Spil

Vores mission

Vores mission er at gøre det muligt at spille sig grønnere og mere bæredygtig. Hvordan kan vi blive mere bæredygtige i hverdagen?

GameForGreen er et innovations- og forskningsprojekt, finansieret af Innovationsfonden.  Vi arbejder med at udvikle digitale læringsspil som kan hjælpe os med netop det; at blive dygtigere til det grønne og bæredygtige.

Men bæredygtighed er ikke kun at spare på vandet, sortere affaldet og lade bilen stå til fordel for cyklen; det er også at gøre det på en måde så det bliver overskueligt at gøre til en vane i en kompleks hverdag.

Derfor er vores mål at udvikle en spilplatform og designe en metode til at bygge spillene, så de kan skræddersys til netop det område hvor I gerne vil blive mere bæredygtige, i hjemmet eller på arbejdet.

Data

Det overordnede spørgsmål vi skal besvare med data i GameForGreen-projektet er om adfærden i spil påvirker adfærden i virkeligheden? Hvis en husstand f.eks. vælger en bestemt vandspare-adfærd i et spil om at spare på vandet, kan man så se denne adfærd i det faktiske vandforbrug?

Mere generelt indsamler vi data om og erfaringer med syv områder af bæredygtighed:

  1. Spare på vand
  2. Spare på el
  3. Spare på varme
  4. Mindre spild og bedre sortering i husstande
  5. Håndtering af affald og kloak på kommunalt niveau
  6. Lokal transport for husstande i kommunen
  7. Husholdningers indkøb og forbrug.

I løbet af projektet vil de tre partnere, sammen med de fem samarbejdspartnere, bygge spil der gør husstande og virksomheder mere bæredygtige og reducerer CO2-udledning. I disse spil vil data om hvad der virker blive integreret.

Metode

Vi har en mission, og vi kan hente data. Men hvordan skal spillene bygges? I samskabelse med jer, de potentielle spillere, og vores projektbidragydere. Samskabelse er når man i fællesskab finder ud af hvad der giver værdi og forankrer det i produktet.

Vores mål er at udvikle en design-metode til at bygge læringsspil på vores platform, som kan gøre en forskel for dem som spiller. Men for at opnå det er vi nødt at kende spillerne og involvere dem i vores arbejde. Derfor bruger vi blandt andet interviews, observationer og designworkshops for at skabe baggrund for vores spil, så vi kan sikre at spillene reflekterer den virkelige hverdag så tæt som muligt.

Prototypen

Den første prototype handler om vand. Gennem 6 kapitler, bliver spilleren stillet forskellige dilemmaer om hvordan man kan spare på vandet, på vandregning og påvirkningen på miljøet. Ved du eksempelvis hvad der er mest bæredygtigt hvis dit toilet løber og du skal vælge mellem at reparere eller købe nyt? Eller om det er nødvendigt at skylle dit service af, inden du sætter det i opvaskemaskinen på ECO-programmet?

Den første prototype har blandt andet til formål at hjælpe os med at finde ud af hvordan spil skal se ud og forløbe. Er scenariet realistisk? Fortælles historien i spillet på en god måde? Balancerer det rigtigt mellem at være lærerigt og sjovt?

Vores første prototype blev afprøvet i februar 2024.

Screen dump from Game for Green game production on a tablet
Scroll to Top